Zakres zmian

 

Łączna kwota potrzeb oświatowych na rok 2026 jest dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zadań oświatowych realizowanych przez te jednostki według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia.

 

Najważniejsze zmiany

 

1. Wprowadzenie lub rezygnacja ze wskaźników zwiększających i zmniejszających w zakresie liczby uczniów szkół.


Proponuje się:
•    liczbę uczniów szkół podstawowych oraz liczbę uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, dla dzieci i młodzieży zwiększyć o 3,92%,
•    liczbę uczniów technikum zwiększyć o 3,87 %,
•    liczbę uczniów branżowej szkoły I stopnia, z wyłączeniem branżowych szkół I stopnia prowadzących jeden oddział klasy I lub nieprowadzących oddziałów klasy I zmniejszyć o 3,16%,
•    liczbę uczniów/słuchaczy branżowej szkoły II stopnia zwiększyć o 13,12%.

 

2. Modyfikacja rozwiązania wprowadzonego na 2025 r. w zakresie finansowania uczniów z autyzmem i z niepełnosprawnością sprzężoną (finasowanie na podstawie liczby godzin wsparcia).


Wprowadzenie finansowania zależnego od godzin wsparcia również w przypadku oddziałów integracyjnych na takich samych zasadach jak te już obowiązujące w przypadku oddziałów ogólnodostępnych, tj. przesunięcie oddziałów integracyjnych z wagi P8 do odpowiednich wag P10 – P13

 

3.    Finansowanie dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym i inną formą wychowania przedszkolnego.

 

Wprowadza się wyłączenie, z wagi P95 dla dzieci spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego (o wartości 0,25), dzieci przyjętych do placówek wychowania przedszkolnego prowadzonych przez inny podmiot niż jednostka samorządu terytorialnego.

 

4.    Uwzględnianie danych średniookresowych do podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych.

 

Szczegółowe okresy uwzględniania danych:

•    Dane w zakresie uczniów szkół w podmiotach leczniczych (w przypadku liczebności: Sa,i, N1,i, N2,i, N15,i, N16,i, N47,i, N59,i, N64,i i N65,i) oraz uczniów nauczanych indywidualnie (w przypadku liczebności: N45,i, N46,i) są uwzględniane – jak dotychczas – w układzie średniorocznym za rok szkolny 2024/2025, z tym że momentem zakończenia okresu uwzględniania danych będzie dzień 15 czerwca 2025 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, tj. wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy oraz zimową przerwę świąteczną, ferie zimowe i wiosenną przerwę świąteczną);
•    Dane w zakresie wychowanków specjalnych zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych lub grup wychowawczych prowadzonych w szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych (N48,i) są uwzględniane jako suma liczby wychowanków w poszczególnych dniach w okresie od dnia 16 czerwca 2024 r. do dnia 15 czerwca 2025 r. podzielona przez liczbę dni w tym okresie;
•    Dane w zakresie dzieci w oddziałach specjalnych, przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych (liczebności: N71,i–N76,i) oblicza się jako sumę liczby dzieci, w okresie od dnia 16 czerwca 2024 r. do 15 dnia czerwca 2025 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, tj. wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, tj. wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy);
•    Dane w zakresie dzieci w oddziałach specjalnych, przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych (liczebności N77,i) oblicza się jako sumę liczby dzieci, w okresie od dnia 16 czerwca 2024 r. do 15 dnia czerwca 2025 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, tj. wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, tj. wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy); 
•    Dane w zakresie wychowanków domów wczasów dziecięcych (N81,i) są uwzględniane za okres od dnia 16 czerwca 2024 r. do dnia 15 czerwca 2025 r.;
•    Dane w zakresie wychowanków internatów, w przypadku wychowanków internatu niebędących uczniami lub słuchaczami szkoły, w której zorganizowano internat, oraz niebędących uczniami lub słuchaczami szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół, jeżeli w którejkolwiek szkole w tym zespole jest internat (liczebności N78,i–N80,i), liczbę wychowanków oblicza się jako sumę liczby osób w kolejnych dniach w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 31 sierpnia 2024 r. podzieloną przez liczbę dni prowadzenia działalności internatu w obliczanym roku szkolnym;
•    Dane w zakresie wychowanków burs w przypadku uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy i dokształcanie teoretyczne na turnusie dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników (liczebności N78,i i N79i) oblicza się jako sumę liczby osób w kolejnych dniach w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 31 sierpnia 2024 r. podzieloną przez liczbę dni prowadzenia działalności bursy w obliczanym roku szkolnym;
•    Dane w zakresie korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych (N93,i) liczy się w okresie: 1 czerwca 2024 r. do dnia 31 maja 2025 r.

W związku z powyższym dane w zakresie uczniów szkół zorganizowanych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych zostały uwzględnione według stanu na dzień 15 czerwca 2025 r. 

Ponadto w związku z brakiem aktualnych danych przyjęto poniższe założenia:
•    Dane o liczebności nauczycieli początkujących do wagi P109 przyjęto w okresie od dnia 1 września 2024 r. do dnia 15 czerwca 2025 r.;
•    Liczbę wszystkich jednostek samorządu terytorialnego przyjęto według stanu na dzień 1 stycznia 2025 r.;
•    Przy obliczaniu liczebności N71,i, N73,i, N75,i, i N95,i przyjęto dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, które ukończyły 6 lat lub więcej w 2024 r.

 

5. Aktualizacja zawodów 


Od roku szkolnego 2025/2026 szkoły będą mogły prowadzić kształcenie w nowym zawodzie technik gospodarki nieruchomościami. W wyniku analizy podstawy programowej kształcenia w tym zawodzie pod kątem wyposażenia, proponuje się przyporządkowanie tego zawodu do dotychczasowej wagi P24 o wartości 0,23.

 

6. Branżowe Centra Umiejętności (BCU)


W podziale łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2026 należy uwzględnić prowadzenie branżowych szkoleń zawodowych dla uczniów w 10 branżowych centrach umiejętności ujętych w ogólnopolskiej sieci BCU, które będą finansowane w ramach projektu KPO do dnia 30 września 2025 r. oraz pozostałych 110 BCU, które zostaną ujęte w ogólnopolskiej sieci BCU – w ramach projektu KPO będą finansowane do dnia 30 czerwca 2026 r. Pierwsi uczestniczy szkoleń, na których będą naliczane środki w ramach kwot potrzeb oświatowych, pojawią się od dnia 1 października 2025 r. Obecnie w systemie informacji oświatowej wykazywane są szkolenia branżowe finansowane ze środków unijnych.

 

7. Kontynuacja stosowania wskaźników zwiększających liczbę uczniów niepełnosprawnych


Proponuje się wprowadzenie następujących wskaźników zwiększających liczbę uczniów:


1.    W zakresie uczniów szkół:
a.    Autyzm, w tym zespół Aspergera – 20%
b.    Niepełnosprawność sprzężona – 8%
c.    Niepełnosprawność ruchowa, w tym z afazją – 8% 
d.    Zagrożenie niedostosowaniem społecznym – 5%


2.    W zakresie dzieci w wychowaniu przedszkolnym:
a.    Autyzm, w tym zespół Aspergera – 12%
b.    Niepełnosprawność sprzężona – 5%
c.    Niepełnosprawność ruchowa, w tym z afazją – 5%

 

8.    Finansowanie oddziałów o profilu mundurowym.


Od roku szkolnego 2025/2026 będzie możliwe prowadzenie kształcenia uczniów liceów ogólnokształcących oraz techników w ramach oddziałów o profilu mundurowym. Zaproponowano wprowadzenie wagi P53 o wartości 0,035.

 

9. Doprecyzowanie wagi na pomoc psychologiczno-pedagogiczną na dzieci w wychowaniu przedszkolnym


Wyłączenie dzieci w przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, z naliczania środków w ramach wagi P98 (o wartości 0,034) na pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Środki na pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przypadku placówek i szkół specjalnych są przewidziane w ramach środków naliczanych z tytułu posiadanych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

10. Uwzględnienie dodatkowego finansowania z tytułu ujednolicenia pensum nauczycieli praktycznej nauki zawodu


Planowane jest ujednolicenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli praktycznej nauki zawodu z tygodniowym obowiązkowym wymiarem godzin zajęć nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe. Zatem proponuje się zwiększenie wag:
1)     z tytułu tzw. kosztochłonności kształcenia w zawodach dla uczniów i słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe (branżowej szkoły I stopnia i technikum), tj. wag od P21 do P24; 
2)    dla słuchaczy szkół policealnych, tj. wag P20 i P25;
3)    dla słuchaczy branżowych szkół II stopnia, tj. wagi P57.

 

11.    Zmiana wartości wskaźnika wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi z 0,20 na 0,21 (wskaźnik Wr)


Wskaźnik ten decyduje, jaka część łącznej kwoty potrzeb oświatowych jest dedykowana wydatkom rzeczowym oraz wydatkom płacowym pracowników administracji i obsługi. Oznacza to, że ta część łącznej kwoty potrzeb oświatowych zwiększy się z 20% do 21%. Zmiana ta jest związana z udziałem wydatków na wynagrodzenia w odniesieniu do łącznej kwoty potrzeb oświatowych, który to wynosi za 2025 r. 79%.

 

12.    Zmiana finansowania uczniów w edukacji domowej


Gdy w danej szkole liczba uczniów w edukacji domowej do ogólnej liczby uczniów:
•    jest niższa niż 30% – liczba uczniów w edukacji domowej ponad 200 ucznia (będzie 96) w danej szkole jest mnożona przez 0,2 (zamiast 0,8);
•    wyższa lub równa 30% – liczba uczniów w edukacji domowej ponad 200 ucznia w danej szkole jest mnożona przez 0,4 (zamiast 0,8).


Wyższe wsparcie finansowe, według wskaźnika 0,8, będzie dotyczyć jedynie liczby uczniów do poziomu 96, co odpowiada maksymalnej liczbie uczniów w typowej małej szkole.

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 lipca 2025 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2026

Dz.U. z 2025 r. poz.  1032
Data wejścia w życie: 31 lipca 2025 r.

31 lipca 2025

604 499 975

kontakt@eduprawnik.pl


cała Polska

© 2023 EDUPRAWNIK Dariusz Skrzyński

 

BAZA WIEDZY

 

EDUprawo

 

EDUprojekt

 

EDUinfo