Łączna kwota potrzeb oświatowych na rok 2026 jest dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zadań oświatowych realizowanych przez te jednostki według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia.
Proponuje się:
• liczbę uczniów szkół podstawowych oraz liczbę uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, dla dzieci i młodzieży zwiększyć o 3,92%,
• liczbę uczniów technikum zwiększyć o 3,87 %,
• liczbę uczniów branżowej szkoły I stopnia, z wyłączeniem branżowych szkół I stopnia prowadzących jeden oddział klasy I lub nieprowadzących oddziałów klasy I zmniejszyć o 3,16%,
• liczbę uczniów/słuchaczy branżowej szkoły II stopnia zwiększyć o 13,12%.
Wprowadzenie finansowania zależnego od godzin wsparcia również w przypadku oddziałów integracyjnych na takich samych zasadach jak te już obowiązujące w przypadku oddziałów ogólnodostępnych, tj. przesunięcie oddziałów integracyjnych z wagi P8 do odpowiednich wag P10 – P13
Wprowadza się wyłączenie, z wagi P95 dla dzieci spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego (o wartości 0,25), dzieci przyjętych do placówek wychowania przedszkolnego prowadzonych przez inny podmiot niż jednostka samorządu terytorialnego.
Szczegółowe okresy uwzględniania danych:
• Dane w zakresie uczniów szkół w podmiotach leczniczych (w przypadku liczebności: Sa,i, N1,i, N2,i, N15,i, N16,i, N47,i, N59,i, N64,i i N65,i) oraz uczniów nauczanych indywidualnie (w przypadku liczebności: N45,i, N46,i) są uwzględniane – jak dotychczas – w układzie średniorocznym za rok szkolny 2024/2025, z tym że momentem zakończenia okresu uwzględniania danych będzie dzień 15 czerwca 2025 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, tj. wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy oraz zimową przerwę świąteczną, ferie zimowe i wiosenną przerwę świąteczną);
• Dane w zakresie wychowanków specjalnych zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych lub grup wychowawczych prowadzonych w szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych (N48,i) są uwzględniane jako suma liczby wychowanków w poszczególnych dniach w okresie od dnia 16 czerwca 2024 r. do dnia 15 czerwca 2025 r. podzielona przez liczbę dni w tym okresie;
• Dane w zakresie dzieci w oddziałach specjalnych, przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych (liczebności: N71,i–N76,i) oblicza się jako sumę liczby dzieci, w okresie od dnia 16 czerwca 2024 r. do 15 dnia czerwca 2025 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, tj. wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, tj. wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy);
• Dane w zakresie dzieci w oddziałach specjalnych, przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych (liczebności N77,i) oblicza się jako sumę liczby dzieci, w okresie od dnia 16 czerwca 2024 r. do 15 dnia czerwca 2025 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, tj. wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem dni określonych w ust. 15, tj. wyłącza się soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy);
• Dane w zakresie wychowanków domów wczasów dziecięcych (N81,i) są uwzględniane za okres od dnia 16 czerwca 2024 r. do dnia 15 czerwca 2025 r.;
• Dane w zakresie wychowanków internatów, w przypadku wychowanków internatu niebędących uczniami lub słuchaczami szkoły, w której zorganizowano internat, oraz niebędących uczniami lub słuchaczami szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół, jeżeli w którejkolwiek szkole w tym zespole jest internat (liczebności N78,i–N80,i), liczbę wychowanków oblicza się jako sumę liczby osób w kolejnych dniach w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 31 sierpnia 2024 r. podzieloną przez liczbę dni prowadzenia działalności internatu w obliczanym roku szkolnym;
• Dane w zakresie wychowanków burs w przypadku uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy i dokształcanie teoretyczne na turnusie dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników (liczebności N78,i i N79i) oblicza się jako sumę liczby osób w kolejnych dniach w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 31 sierpnia 2024 r. podzieloną przez liczbę dni prowadzenia działalności bursy w obliczanym roku szkolnym;
• Dane w zakresie korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych (N93,i) liczy się w okresie: 1 czerwca 2024 r. do dnia 31 maja 2025 r.
W związku z powyższym dane w zakresie uczniów szkół zorganizowanych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych zostały uwzględnione według stanu na dzień 15 czerwca 2025 r.
Ponadto w związku z brakiem aktualnych danych przyjęto poniższe założenia:
• Dane o liczebności nauczycieli początkujących do wagi P109 przyjęto w okresie od dnia 1 września 2024 r. do dnia 15 czerwca 2025 r.;
• Liczbę wszystkich jednostek samorządu terytorialnego przyjęto według stanu na dzień 1 stycznia 2025 r.;
• Przy obliczaniu liczebności N71,i, N73,i, N75,i, i N95,i przyjęto dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, które ukończyły 6 lat lub więcej w 2024 r.
Od roku szkolnego 2025/2026 szkoły będą mogły prowadzić kształcenie w nowym zawodzie technik gospodarki nieruchomościami. W wyniku analizy podstawy programowej kształcenia w tym zawodzie pod kątem wyposażenia, proponuje się przyporządkowanie tego zawodu do dotychczasowej wagi P24 o wartości 0,23.
W podziale łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2026 należy uwzględnić prowadzenie branżowych szkoleń zawodowych dla uczniów w 10 branżowych centrach umiejętności ujętych w ogólnopolskiej sieci BCU, które będą finansowane w ramach projektu KPO do dnia 30 września 2025 r. oraz pozostałych 110 BCU, które zostaną ujęte w ogólnopolskiej sieci BCU – w ramach projektu KPO będą finansowane do dnia 30 czerwca 2026 r. Pierwsi uczestniczy szkoleń, na których będą naliczane środki w ramach kwot potrzeb oświatowych, pojawią się od dnia 1 października 2025 r. Obecnie w systemie informacji oświatowej wykazywane są szkolenia branżowe finansowane ze środków unijnych.
Proponuje się wprowadzenie następujących wskaźników zwiększających liczbę uczniów:
1. W zakresie uczniów szkół:
a. Autyzm, w tym zespół Aspergera – 20%
b. Niepełnosprawność sprzężona – 8%
c. Niepełnosprawność ruchowa, w tym z afazją – 8%
d. Zagrożenie niedostosowaniem społecznym – 5%
2. W zakresie dzieci w wychowaniu przedszkolnym:
a. Autyzm, w tym zespół Aspergera – 12%
b. Niepełnosprawność sprzężona – 5%
c. Niepełnosprawność ruchowa, w tym z afazją – 5%
Od roku szkolnego 2025/2026 będzie możliwe prowadzenie kształcenia uczniów liceów ogólnokształcących oraz techników w ramach oddziałów o profilu mundurowym. Zaproponowano wprowadzenie wagi P53 o wartości 0,035.
Wyłączenie dzieci w przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, z naliczania środków w ramach wagi P98 (o wartości 0,034) na pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Środki na pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przypadku placówek i szkół specjalnych są przewidziane w ramach środków naliczanych z tytułu posiadanych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
Planowane jest ujednolicenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli praktycznej nauki zawodu z tygodniowym obowiązkowym wymiarem godzin zajęć nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe. Zatem proponuje się zwiększenie wag:
1) z tytułu tzw. kosztochłonności kształcenia w zawodach dla uczniów i słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe (branżowej szkoły I stopnia i technikum), tj. wag od P21 do P24;
2) dla słuchaczy szkół policealnych, tj. wag P20 i P25;
3) dla słuchaczy branżowych szkół II stopnia, tj. wagi P57.
Wskaźnik ten decyduje, jaka część łącznej kwoty potrzeb oświatowych jest dedykowana wydatkom rzeczowym oraz wydatkom płacowym pracowników administracji i obsługi. Oznacza to, że ta część łącznej kwoty potrzeb oświatowych zwiększy się z 20% do 21%. Zmiana ta jest związana z udziałem wydatków na wynagrodzenia w odniesieniu do łącznej kwoty potrzeb oświatowych, który to wynosi za 2025 r. 79%.
Gdy w danej szkole liczba uczniów w edukacji domowej do ogólnej liczby uczniów:
• jest niższa niż 30% – liczba uczniów w edukacji domowej ponad 200 ucznia (będzie 96) w danej szkole jest mnożona przez 0,2 (zamiast 0,8);
• wyższa lub równa 30% – liczba uczniów w edukacji domowej ponad 200 ucznia w danej szkole jest mnożona przez 0,4 (zamiast 0,8).
Wyższe wsparcie finansowe, według wskaźnika 0,8, będzie dotyczyć jedynie liczby uczniów do poziomu 96, co odpowiada maksymalnej liczbie uczniów w typowej małej szkole.
cała Polska
© 2023 EDUPRAWNIK Dariusz Skrzyński