Wprowadzono  podstawy programowe dla nowych przedmiotów: edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej

 

Edukacja zdrowotna


Podstawa programowa dla szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum i technikum obejmuje 10 działów spośród wskazanych poniżej, które odzwierciedlają sfery funkcjonowania człowieka:
•    Wartości i postawy
•    Zdrowie fizyczne
•    Aktywność fizyczna
•    Odżywianie
•    Zdrowie psychiczne
•    Zdrowie społeczne
•    Dojrzewanie (tylko w szkole podstawowej)
•    Zdrowie seksualne
•    Zdrowie środowiskowe
•    Internet i profilaktyka uzależnień
•    System ochrony zdrowia (tylko branżowej szkole I stopnia, technikum i liceum)
•    Zmiany weszły w z życie 1 września 2025 r.

 

Każdy dział został opisany w formie tabelarycznej przez wskazanie:
•    wymagań szczegółowych które uczniowie powinni opanować, oraz umiejętności, które powinni zdobyć z zakresu danego działu,
•    celów które będą realizowane przez stosowanie określonego sposobu pracy z danym wymaganiem w obrębie działu.

 

Edukacja obywatelska

 

Podstawa programowa w zakresie przedmiotu edukacja obywatelska obejmuje 7 działów, które odzwierciedlają sześć kręgów wspólnot, w których funkcjonuje uczeń – od rodziny, przez szkołę, wspólnotę lokalną i regionalną, ojczyznę i wspólnotę europejską po wspólnotę międzynarodową. Dodatkowo wyodrębniono dział wprowadzający do tematyki edukacji obywatelskiej oraz dział dotyczący demokracji i prawa:
•    Ja i społeczeństwo
•    Szkoła jako wspólnota
•    Społeczność lokalna i regionalna
•    Demokracja i prawo
•    Polska – władza, świat polityki i sfera publiczna
•    Polska w Europie
•    Świat globalnych zależności


Każdy dział został opisany w formie tabelarycznej przez wskazanie:
•    wymagań szczegółowych które uczniowie powinni opanować, oraz umiejętności, które powinni zdobyć z zakresu danego działu,
•    celów które będą realizowane przez stosowanie określonego sposobu pracy z danym wymaganiem w obrębie działu.


Szczególnie istotne jest umożliwienie uczniom zrozumienia bieżących wydarzeń społeczno-politycznych. W tym celu wprowadzono wymagania fakultatywne do wyboru przez nauczyciela, a w wielu wymaganiach pozostawiono nauczycielowi dowolność wykorzystania bieżących przykładów. Każde z wymagań szczegółowych zawartych w tabelach łączy w sobie wiedzę, którą uczniowie powinni opanować, oraz umiejętności, które powinni zdobyć

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Dz.U. z 2025 r. poz.  378
Data wejścia w życie: 1 września 2025

01 kwietnia 2025

604 499 975

kontakt@eduprawnik.pl


cała Polska

© 2023 EDUPRAWNIK Dariusz Skrzyński

 

BAZA WIEDZY

 

EDUprawo

 

EDUprojekt

 

EDUinfo