Statut szkoły podstawowej
(z uwzględnieniem zmian w roku szkolnym 2024/2025)

Cena: 369 zł

 

 

 

 

 

Opis dokumentu

 

Statut szkoły podstawowej to kluczowy dokument regulujący zasady funkcjonowania jednostki. Dostosowanie statutu do aktualnego stanu prawnego zapewnia zgodność z przepisami oraz efektywne zarządzanie szkołą.

 

Statut uwzględnia następujące zmiany przepisów od 1 września 2022 r.:

 

Zmieniany lub nowy przepis prawa

Podstawa prawna

Art.  106a Prawa oświatowego

Uwzględnienie w zadaniach szkoły podstawowej, z wyjątkiem szkoły podstawowej dla dorosłych, oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, zapewnia uczniom jednego gorącego posiłku  w ciągu dnia i stworzenie  im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole.

 

Art. 106a ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022 r. poz. 655) - dotyczy tylko szkół podstawowych, z wyłączeniem szkół dla dorosłych

Art. 42d Karty Nauczyciela

Uwzględnienie norm zatrudniania nauczycieli specjalistów, rozszerzenia nauczycieli specjalistów o pedagoga specjalnego

Od 1 września 2024 r. nie ma już przepisów przejściowych i stosujemy normy  docelowe z Karty Nauczyciela

Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116)

Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela - art. 42d

Art.  4  ustawy z 9 czerwca 2022 r.

Uwzględnienie w kompetencjach dyrektora możliwości nakładania środków oddziaływania wychowawczego

Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. z 2022 r., poz. 1700)

Rozporządzenie  Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r.

Uwzględnienie zadań dyrektora w kontekście organizowania nauki zdalnej

 

Rozporządzenie

Ministra Edukacji i Nauki

z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903)

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r.

Uwzględnienie zadań rady pedagogicznej w kontekście organizowania nauki zdalnej

Rozporządzenie

Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903)

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r.

Uwzględnienie zadań rady rodziców w kontekście organizowania nauki zdalnej

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903)

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r.

Uwzględnienie zadań w działalności dydaktyczno-wychowawczej w kontekście organizowania nauki zdalnej

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903)

Art. 125a Prawa oświatowego

Ustalenie w statucie zakresu spraw wynikających z ust. 7 ww. przepisu

 

 

Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116)

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe - art. 125a

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz.U. z 2022 r. poz. 1903)

Art. 42 ust. 7 w pkt 3 lit. b Karty Nauczyciela

Uwzględnienie nauczycieli specjlaalistów w wykazie stanowisk i zakresie zadań.

 

 

 

Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116)

Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela - art. 42 ust. 7 w pkt 3 lit. b

Art. 42 ust. 2f Karty Nauczyciela

Uwzględnienie tzw. godzin dostępności

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1730)

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela - art. 42 ust. 2f

 

§  3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 22 lipca 2022 r.

 

Uwzględnienie w zakresie zadań specjalistów, pedagog specjalnego w statucie.

§ 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1610)

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r.

Uwzględnienie zapisów i ostatniej nowelizacji, jeżeli jakieś postanowienia w tym zakresie zostały zamieszczone w statucie

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. 2022 poz. 645 ze zm.)

Art. 127 ust. 16a i 17a Prawa oświatowego

Uwzględnienie zapisów również w zakresie indywidualnego nauczania zdalnie.

 

Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116)

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe - art. 127 ust. 16a i 17a

§ 12a rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r.

 

Zmiany w zakresie prac domowych nie wymagają modyfikacji statutów – do statutu nie wpisuje się regulacji zawartych w aktach wyższego rzędu, jednak istotne jest jednak, co dana szkoła wcześniej zawarła w statucie, jakie ma zapisy odnośnie prac domowych, a przede wszystkim w ramach szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego uczniów. Jeśli w statucie wpisano np., że jednym ze sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów są prace domowe, to należy odpowiednio zmodyfikować zapisy zgodnie z § 12a ww. rozporządzenia zmieniającego.

Rozporządzeniem Ministra Edukacji z 22 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 438).

 

 

06 lutego 2023

604 499 975

kontakt@eduprawnik.pl


cała Polska

© 2023 EDUPRAWNIK Dariusz Skrzyński

 

POMOC PRAWNA

 

 

Porady prawne

 

Opinie prawne

 

Konsultacje prawne

 

KONTAKT
 

 

EDUPRAWNIK 

Dariusz Skrzyński

 

ul. Victorii 26

 

05-509 Józefosław

 

NIP: 537-217-21-48

 

REGON: 360394460

 

E-MAIL: kontakt@eduprawnik.pl

PRZYDATNE LINKI

 

 

Dokumenty

 

Polityka prywatności 

 

Regulamin