Zakres zmian

 

1. Zmiany dotyczące legitymacji służbowych nauczycieli  od 30 listopada 2025 r.

W Karcie Nauczyciela pojawią się nowe regulacje dotyczące wydawania legitymacji służbowych nauczycieli. Obok dotychczasowego sposobu wydawania legitymacji w postaci karty pojawi się  podstawa prawna do wydawania legitymacji nauczycielom w formie dokumentu mobilnego – mLegitymacji

 

Zmiany w Karcie Nauczyciela odnośnie legitymacji służbowej nauczycieli


Art.  11a. 
1.  Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, wystawia nauczycielowi legitymację służbową.
2.  Dyrektor szkoły może pobierać opłaty za wydanie legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia dokumentu.
3.  Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór oraz tryb wystawiania legitymacji służbowej, o której mowa w ust. 1, uwzględniając w szczególności potrzebę poświadczenia zatrudnienia na stanowisku nauczyciela, a także termin, w jakim dyrektor szkoły zobowiązany jest do wydania legitymacji.


Art. 11b. 
1. Nauczycielowi wydaje się legitymację służbową w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717oraz z 2025 r. poz. 1019), jako „mLegitymację”, po uwierzytelnieniu przy uży-ciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.
2. mLegitymację wydaje się w terminie 14 dni od dnia nawiązania stosunku pracy w szkole.
3. mLegitymacja zawiera:
1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;
2) wizerunek twarzy nauczyciela;
3) nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;
4) numer mLegitymacji;
5) datę wydania mLegitymacji.
4. Numer mLegitymacji jest ustalany w systemie informacji oświatowej, o którym mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933 oraz z 2025 r.poz. 1019).
5. mLegitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.
6. mLegitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.
7. mLegitymację unieważnia się w przypadku:
1) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela;
2) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, jeżeli zmianie uległ również numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;
3) błędu w numerze mLegitymacji;
4) unieważnienia legitymacji, o którym mowa w art. 11c ust. 8 pkt 1 lit. b–d i pkt 2.
8. W przypadku unieważnienia mLegitymacji z przyczyn określonych w ust. 7 pkt 2–4 nauczycielowi wydaje się nową mLegitymację.


Art. 11c. 
1. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku wydaje nauczycielowi legitymację służbową w postaci karty, zwaną dalej „legitymacją”.
2. Dyrektor szkoły pobiera opłatę za wydanie nauczycielowi legitymacji w wysokości nieprzekraczającej kosztów wytworzenia legitymacji. Nie pobiera się opłaty za wydanie nauczycielowi legitymacji, jeżeli jego dotychczasowa legitymacja została unieważniona w przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d.
3. Legitymacja zawiera:
1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela;
2) wizerunek twarzy nauczyciela;
3) nazwę i adres siedziby szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;
4) numer legitymacji;
5) datę wydania legitymacji;
6) hologram potwierdzający ważność legitymacji w danym roku szkolnym.
4. Numer legitymacji jest zgodny z numerem mLegitymacji, a w przypadku legitymacji wy-dawanej nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a, numer legitymacji jest ustala-y przez kierownika jednostki organizacyjnej, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9u ust. 1.
5. Legitymacja potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela.
6. Legitymację wydaje się nauczycielowi bezterminowo.
7. Dyrektor szkoły potwierdza ważność legitymacji w danym roku szkolnym przez umieszczenie na niej
hologramu.
8. Legitymację unieważnia się:
1) z urzędu – w przypadku:
a) rozwiązania albo wygaśnięcia stosunku pracy nauczyciela,
b) zmiany nazwy szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony,
c) zapełnienia wszystkich pól legitymacji przeznaczonych na hologram, jeżeli upłynął termin ważności
określony ostatnim hologramem,
d) stwierdzenia w legitymacji błędów lub omyłek;
2) na wniosek nauczyciela – w przypadku:
a) utraty przez nauczyciela dotychczasowej legitymacji,
b) uszkodzenia dotychczasowej legitymacji, które podważa jej wiarygodność lub utrudnia identyfikację nauczyciela, albo zniszczenia dotychczasowej legitymacji,
c) zmiany imienia (imion) lub nazwiska nauczyciela.
9. W przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1 i pkt 2 lit. b i c, oraz w przypadku odzyskania utraconej legitymacji nauczyciel przedkłada dyrektorowi szkoły dotychczasową legitymację nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej unieważnienia albo odzyskania. Dyrektor szkoły dokonuje zniszczenia dotychczasowej legitymacji przez jej przecięcie i zwraca ją nauczycielowi.
10. Dyrektor szkoły wydaje nauczycielowi nową legitymację:
1) z urzędu – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. b i d;
2) na wniosek nauczyciela – w przypadku unieważnienia dotychczasowej legitymacji, o którym mowa w ust. 8 pkt 1 lit. c i pkt 2.
11. Do wniosku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się.
12. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór legitymacji, uwzględniając konieczność zapewnienia identyfikacji nauczyciela, a także konieczność właściwego zabezpieczenia legitymacji przed jej przerobieniem lub podrobieniem.

 

2. Wydawanie legitymacji nauczycielom z placówek niesamorządowych

 

Nowelizacja umożliwi wydawanie legitymacji służbowych i mLegitymacji również nauczycielom zatrudnionym placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego. Dotychczas nauczyciele ci nie mieli takiego uprawnienia.   

 

3. Rezygnacja z mLegitymacji dla nauczycieli szkół polskich i za granicą

 

Z uwagi na specyfikę tych szkół (działających za granicą lub przy placówkach dyplomatycznych), nauczyciele ci nie będą otrzymywać mLegitymacji. Pozostanie możliwość uzyskania legitymacji służbowej w formie karty ID-1, wydawanej na wniosek. Numer takiej legitymacji będzie ustalany przez Dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (ORPEG), a nie przez system informacji oświatowej, jak w przypadku innych nauczycieli.  

 

4. Zmiany w legitymacjach uczniów od 17 września 2025 r.


W ustawie o systemie oświaty pojawią się nowe regulacje dotyczące wydawania legitymacji uczniom. Zmiany mają na celu stworzenie podstaw prawnych do wydawania legitymacji uczniom w formie dokumentu mobilnego – mLegitymacji. W ustawie o systemie oświaty pojawią się nowe regulacje dotyczące wydawania legitymacji uczniom. Zmiany mają na celu stworzenie podstaw prawnych do wydawania legitymacji uczniom w formie dokumentu mobilnego – mLegitymacji.

 

Nowe przepisy w ustawie o systemie oświaty odnośnie legitymacji uczniów

 

Art. 11 ust. 1a–1e

1a. Uczniowi szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne wydaje się legitymację szkolną.

1b. Uczniowi szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne wydaje się legitymację

szkolną:

1) jeżeli uczeń nie uczęszcza do szkoły podstawowej albo szkoły ponadpodstawowej;

2) na wniosek ucznia pełnoletniego, a w przypadku ucznia niepełnoletniego – na wniosek jego rodziców.

1c. Dziecku niepełnosprawnemu spełniającemu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się legitymację przedszkolną.

1d. Legitymację szkolną wydaje się także w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. z 2024 r. poz. 1275 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1019), jako „mLegitymację szkolną”:

1) uczniowi pełnoletniemu;

2) uczniowi niepełnoletniemu, jeżeli rodzice tego ucznia nie wyrazili sprzeciwu.

1e. Uczniowi szkoły polskiej, o której mowa w art. 4 pkt 29d ustawy – Prawo oświatowe, lub szkoły i zespołu szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy – Prawo oświatowe:

1) wydaje się legitymację szkolną:

a) na wniosek ucznia – w przypadku ucznia pełnoletniego,

b) na wniosek rodziców ucznia – w przypadku ucznia niepełnoletniego;

2) nie wydaje się mLegitymacji szkolnej.

 

Ustawa z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw

Dz.U. z 2025 r. poz.  1019
Data wejścia w życie: 12 sierpnia 2025 r.

29 lipca 2025

604 499 975

kontakt@eduprawnik.pl


cała Polska

© 2023 EDUPRAWNIK Dariusz Skrzyński

 

BAZA WIEDZY

 

EDUprawo

 

EDUprojekt

 

EDUinfo